Mitt LavKarboLiv (LCHFliv)

Spis det evolusjonen, ikke industrien, har tilpasset oss!

Dagbladet 06.10.11: Finn din lavkarbodiett - (7 sider) (Mitt LavKarboLiv (LCHFliv))
leser bloggen akkurat nå! Les om bloggens historie her!

STARTSIDEN

Bloggens historie

Ronnie W. Mathisen

Ronnie W. Mathisen
Mitt navn er Ronnie W. Mathisen, jeg er 40 år og startet kampen mot kiloene 1. januar 2010. Den gangen veide jeg 110 kg. Kampen startet med å spise mer grovt brød, frukter og det vi blir informert om skal være sunt. Etter 3 måneder uten gode resultat den 23. mars 2010, startet jeg med LavKarbo som snudde alt på hodet. Og heldigvis for det. Nå holder jeg foredrag, veileder mennesker i samme situasjon og blogger om mitt LavKarboLiv. RonnieM ;-)

Kontakt meg på: ronnie.m@thisen.com

Follow LavKarboLiv on Twitter


Kategorier

Widgets

Dagbladet 06.10.11: Finn din lavkarbodiett - (7 sider)

Publisert: 06.okt.2011 @ 11:38 Kategori: 06) Lavkarbo i AVIS Kommentarer: 1 kommentar

915762-1-1317893903771.jpg

Finn ditt lavkarbokosthold

Fra ekstrem til moderat lavkarbo. Her ser du hva som passer for deg.

Tekst: Tora Larsen Morset i Dagbladet

Vi sluker lavkarbo som aldri før. Bestselgerlista for generell litteratur er dominert av kostholdsretningen. I skrivende stund er fire av de sju mest solgte nettopp lavkarbobøker. Men retningene er mange, og det er ikke bare enkelt å orientere seg

- Hvilken diett som passer avhenger av livsførsel, vaner og livssituasjon, sier ernæringsprofessor Birger Svihus ved Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB) i Ås.

Derfor har vi snakket med tre fagfolk ? Svihus, lege Sofie Hexeberg og indremedisiner Fedon Lindberg, som alle kan lavkarbo til fingerspissene. Og de har gitt oss kostforslag til sek ulike personvarianter, som du finner på de neste sidene.

FINN DITT UTGANGSPUNKT

- For en svært overvektig person med et høyt blodsukkernivå eller diabetes 2 kan det være lurt å gå på ekstremdietter som for eksempel en ketogen diett. Å holde seg helt unna karbohydrater er enkelt å huske og følge selv om man ikke kan så mye om kosthold, sier Svihus.

En ketogen diett innebærer under 40 gram karbohydrater per dag.

- Det vil føre til en rask vektnedgang, sier han.

Et godt alternativ kan være ketogen diett i en periode for å bli kvitt de første kiloene, for så å gå over på en moderat lavkarbodiett som gir resultater gradvis og forhindrer vektøkning.

- Over tid er minimum 50 gram karbohydrater per dag en bærekraftig måte å spise på. Et lavere nivå vil kunne belaste kroppen, sier Svihus, og forklarer:

- En ketogen diett vil være økt belastning å lever og nyrer. Men her er det individuelle forskjeller, og noen vil takle belastningen fint. Jeg vil ikke advare mot å gå lavere enn 50 gram karbohydrater per dag i en periode. Kroppen tåler jo for eksempel fint å faste en stund.

HVA ØNSKER DU?

For dem som ikke er så veldig overvektige, men som har noen ekstra kilo de vil kvitte seg med, vil en moderat lavkarbodiett være nok, mener Svihus. Han understreker samtidig at det ikke er helsefarlig å ha fem-ti kilo mer på kroppen enn det som er idealvekta i dag.

- Kanskje heller tvert imot. For eksempel er du bedre rustet ved sykdom. Det kan være lurt å ha litt ekstra å gå på om man går i en lengre periode uten å få i seg nok næring, sier han.

- Og du kan være i god fysisk form, til og med bedre enn de som ikke har de ekstra kiloene, sier Svihus.

Likevel er det mange som ønsker nettopp det å bli kvitt noen få ekstra kilo. Er det snakk om et  par-tre kilo,  er ikke lavkarbo den beste metoden, mener Svihus.

- Har man under fem kilo for mye, er det bare små kostholdsendringer som skal til. To glass appelsinjuice mindre hver dag er nok til å gå ned fem kilo på ett år. Da er det voldsomt dramatisk å ty til lavkarbo, sier han.

- Og jo mer du trener, jo mer karbohydrater kan og bør kosten inneholde, sier han.

HVEM TRENGER KARBOHYDRATER?

Det er selvfølgelig vanskelig å sette en konkret grense for hvor mye trening som må til før karbobehovet øker. Men i grove trekk er det et tips å tenke på pusten, forklarer Svihus.

- En lett joggetur hvor man ikke blir andpusten, krever ikke så mye karbohydrater. Men når man er så andpusten at man ikke kan snakke, vil det nok skje en betydelig anaerob forbrenning i musklene, og da trenger musklene karbohydrater.

Hører du med til dem som trener ofte og intensivt må det derfor karbohydrater til , forklarer han.

- En veldig fysisk aktiv person bør ikke spise lavkarbo i det hele tatt.

KAN DU SPPISE FRUKT?

Mange ambassadører for lavkarbo mener frukt er fy-fy. Også mange grønnsaker er for sukkerholdige for det gode selskap. Dette mener Svihus er for firkantet.

- Jeg vil ikke fraråde karbohydratholdige grønnsaker som gulrot og kålrot. Dette er lavenergimat som gir metthetsfølelse og er vitaminrike, sier Svihus.

Frukt derimot, mener også han at man kan begrense.

- Frukt er rikere på karbohydrater enn grønnsaker. I druer og banan er sukkerandelen 50 prosent høyere enn i cola, sier han.

Coca-Cola inneholder 0,6 prosent sukker. Druer inneholder 16 prosent sukker, bananen 14 prosent.

- De er rike på sukker og fattige på vitaminer. Derfor vil det være positivt for dem som sliter med overvekt å ikke overdrive inntaket av frukt. Sier han.

 

Stikkord: dagbladet

1 kommentar:

Postet den: 08.okt.2011, klokken: 07:11

Bjørn Larsen kommenterer:


Jeg blir litt lei av at folk kommer med udokumenterte påstander og advarsler om potensielle farer med lavkarbokostholdet.

Jeg hadde håpet på at Svihus kunne komme på noen eksempler på at folk fikk problemer med lever og nyrer på grunn av en ketogen diett.Alle er jo på leting etter en person som virkelig blir syk av en ketogen diett. Det ville vært slått stort opp i tabloidpressen. Men vi hører bare om solskinnshistorier, om folk som blir friske fra plager og sykdom. Personlig tror jeg at langt flere mennesker blir syke av høykarbo. Det er vel nok eksempler på fettlever og skrumplever etter overforbruk av fruktose i kosten. Fedme og diabetes, hjerte og/karsykdommer etter for mye stivelse og sukker. for å nevne noen.
Kommenter det du har på hjertet
Useriøse eller rene "kommenter tilbake" kommentarer vil bli slettet.
Kommentarer med ekstern link går til godkjenning før den blir lagt ut. RonnieM

Brevkurs

OPPSTART NÅ
Lavkarboliv brevkurset passer for deg som ønsker å gå over til et lavkarbo kosthold eller deg som allerede har gått over og trenger motivasjon og kunnskap innen lavkarbo.

Les mer om kurset her!

Annonse

LCHF FOR HELE FAMILJEN
Riktig mat gir fornøyde barn av Monique Forslund

Kjøp boken her!

MATREVOLUSJONEN
Alt du trenger å vite om lavkarbo av Andreas Eenfeldt

Boken koster kr 349,-
E-boken koster kr 99,-
Kjøp boken her!

Siste innlegg

Viktige helseblogger

hits